Hej!
Nu börjar det närma sig jul och barnen har under veckan målat till klassens julkalender som vi kommer börja läsa från och med 1/12. Varje dag kommer vi öppna en lucka som tillhör just det kapitlet vi läst. Under fredagen firade hela skolan tillsammans första advent med sång, eld och versläsning utomhus. Det är en tradition på skolan som alltid blir uppskattad av personal och elever.
Vi hade det sista badet i onsdags för denna termin.
Om någon har priser att bidra med till julfesten den 14/12 så får ni gärna lämna in dem till skolan.
13/12 kl. 08.15 kommer Gluggarna och årskurs 6 hålla i Luciatåget på skolan.
Inför v.48
Må: Idrott med ombyte och dusch, Nomp läxan
Ti: Läsläxa, Samrådsmöte
Trevlig 1:a advent
/Helena
söndag 27 november 2016
fredag 18 november 2016
Barnboksveckor
Vi har under dem här veckorna läst extra mycket och skrivit om böckerna med hjälp av "Läsfixarna". Vi introducerade detta tema med att vi pedagoger klädde ut oss till de olika läsfixarna och läste upp en berättelse där de olika karaktärerna avbröt och ställde olika frågor till läsaren. Barnen har sedan fått träna på att sammanfatta texter, beskriva huvudpersoner, skriva upp svåra ord som de stött på, funderat på vad boken kommer handla om och även ritat egna bilder till texterna.
Barnens egna böcker om författaren Mats Wänblad.
Avslutningsvis redovisade barnen om sin författare, Astrid Lindgren, Helena Bross, Martin Widmark och Mats Wänblad. Sedan fick barnen saft och kaka.
Inför v. 47
Må: Idrott med ombyte (ta med handduk) Nomp läxan
Ti: Läsläxa
On: Bad och bibliotek
Fr: Advents firande kl.9.00 utomhus
Vi kommer börja ha tyst läsning varje morgon så om barnen har någon bok hemma som de vill läsa i skolan får de gärna ta med till måndag. Annars finns det böcker i klassrummet.
Trevlig helg!
Helena
fredag 11 november 2016
Information för v.45 och 46
Hej!
Vi har nu under veckan påbörjat barnboksveckorna med att vi läser i par varje dag och nästa vecka ska barnen få skriva en fakta text om författaren Mats Wänblad.
Idag har de fått redovisa sina BookCreater som handlade om olika djur i Sverige.
I matten har vi jobbat i boken med både addition och subtraktion med övergång inom talområdet 0-100.
Vi har haft en fin vecka med bra arbetsro och vi tränar dagligen på att vi inte ska avbryta och kommentera varandra.
Inför v. 46
Må: Nomp läxa, Idrott med ombyte och handduk.
Ti: Halv K-dag, barnen slutar skolan 11.45 och fritids börjar då. Bussen går hem 11.45. Läsläxa.
Fr: Bokcafe f-3
Trevlig helg!
/Helena
måndag 7 november 2016
söndag 6 november 2016
Inför v.45
Hoppas ni alla har haft en skönt höstlov, nu laddar vi för två barnboksveckor som vi kommer jobba gemensamt med hela lågstadiet. År 2 kommer jobba om författaren Mats Wänblad och få läsa en del av hans böcker. Vi kommer koncentrera oss på att läsa i skolan (parläsning) och lära oss mer om honom. Barnen har redan bekantat sig med fakta texter bland annat när de har skrivit om djuren så nu fortsätter vi att skriva fakta texter om Mats Wänblad. 18/11 kommer vi ha en gemensam redovisning (bokcafe) i tvärgrupper.
Information inför v.45
Må: Idrott (Ombyte och handduk ska barnen ha med sig) Barnen får sin Nomp läxa som ska vara klar 14/11
Ti: Barnen får sin läs och skriv läxa.
On: Bad och bibliotek
/Helena
Information inför v.45
Må: Idrott (Ombyte och handduk ska barnen ha med sig) Barnen får sin Nomp läxa som ska vara klar 14/11
Ti: Barnen får sin läs och skriv läxa.
On: Bad och bibliotek
/Helena
lördag 22 oktober 2016
fredag 21 oktober 2016
Information om v. 42 och 43
Hej!
Vi har under veckan jobbat med problemlösning i matte där vi har haft gemensamma genomgångar och diskuterat olika sätt att tänka och räkna ut problemen. Många upplever att det är svårt när man kommer till lästal så detta är något vi kommer fortsätta jobba mycket med.
I no och sv har vi jobbat med fakta texter och jämfört sagoskrivning och fakta texter. Jag läste en saga om en Igelkott, sedan läste jag en faktatext om Igelkottar. Tillsammans jämförde vi skillnader och likheter där barnen resonerade fram till att likheterna var att texterna handlade om en Igelkott men att fakta texten handlar om det som är på riktigt och är oftast sant. Sen gjorde vi en gemensam tankekarta om djuret. Eleverna fick sedan två och två läsa en egen text om ett djur och göra en tankekarta och utifrån den skriva en egen fakta text som ska redovisas för de andra i klassen.
Kodningen blev en lyckad lektion tillsammans med år 5 där eleverna fick träna på att programmera.
Inför v. 43
Må: FN-dagen, vi jobbar tillsammans i faddergrupper hela dagen. Nomp läxa.
Ti: Läsläxa
On: Bad/Bibliotek
Fr: Berit Persson vikarierar för mig
Trevlig helg!
/Helena
Vi har under veckan jobbat med problemlösning i matte där vi har haft gemensamma genomgångar och diskuterat olika sätt att tänka och räkna ut problemen. Många upplever att det är svårt när man kommer till lästal så detta är något vi kommer fortsätta jobba mycket med.
I no och sv har vi jobbat med fakta texter och jämfört sagoskrivning och fakta texter. Jag läste en saga om en Igelkott, sedan läste jag en faktatext om Igelkottar. Tillsammans jämförde vi skillnader och likheter där barnen resonerade fram till att likheterna var att texterna handlade om en Igelkott men att fakta texten handlar om det som är på riktigt och är oftast sant. Sen gjorde vi en gemensam tankekarta om djuret. Eleverna fick sedan två och två läsa en egen text om ett djur och göra en tankekarta och utifrån den skriva en egen fakta text som ska redovisas för de andra i klassen.
Kodningen blev en lyckad lektion tillsammans med år 5 där eleverna fick träna på att programmera.
Inför v. 43
Må: FN-dagen, vi jobbar tillsammans i faddergrupper hela dagen. Nomp läxa.
Ti: Läsläxa
On: Bad/Bibliotek
Fr: Berit Persson vikarierar för mig
Trevlig helg!
/Helena
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)